Detik waktu terus berjalan Berhias gelap dan terang Suka dan duka Tangis dan tawa Tergores bagai lukisan...Seribu mimpi berjuta sepi Hadir bagai teman sejati Di antara lelahnya jiwa Dalam resah dan air mata Ku persembahkan kepadaMu Yang terindah dalam hidupku...Meski ku rapuh dalam langkah Kadang tak setia kepadaMu Namun cinta dalam jiwa Hanyalah padaMu...Maafkanlah bila hati Tak sempurna mencintaiMu Dalam dada ku harap hanya Dirimu yang bertakhta...Detik waktu terus berlalu Semua berakhir padaMu...♥

My FRIENDS

Wednesday, August 17, 2011

KUEH SIPUT KOWG TAU KEW..


Golek2 lagi kat tempat tido..Cutilah kata kan..;d..Berpoya-poya sakan lew tak yah wat keje...kah..Bila dgr lagu raya kat radio...dah teringat nak raya..baju raya pun belum beli lagi kan..pastu teringat lak biskut raya..
dan otomatik teringat nak wat kueh siput..memang pebret sy ni..tapi kena tunggu balik kg lew batru nak wat..
Ok kalau kowg teringin nak wat kueh ni...Bahan utama utk resepi neh..ada lah siput yg kat atas tu...Kalau siput tu gemuk sikit lagi best tau..hikhik...sapa tak cuba resepi ni..mamang lew wugi..siput ni juga dap lau wat masak lemak cili api...hikhik...ok...meh kita tgk bahan2 nyer...;d..


TaDaaaaaaaaa......kah..

Tadi tipu jew lah..tak ada kene mengena pun dgn kueh siput...Tadi tu siput babi..mana leh mum kan..kah..
ini lew rupa kueh siput..kowg tau tak...memang sedap lah...walaupun kueh ni..muka ala-ala kadar jew..tapi dia punya rasa sedap..ada rasa..daun kari...pedas..masin..rangup..dan ada yg letak udang kering..kalau g beraya kueh ni lah yg di ambik dulu..
Cara nak wat dia tak susah pun...cuma kena wajin ikit..ye lah nak gantel tecik2 kan..selalu nyer kalau sy malas..sy wat beso2..mak lak marah...dia penyet suruh wat semula...;d
BAHAN2 DIA SIMPLE JEW..
1 kg tepung gandum..
2 bijik telur ayam..(guna telur ayam tina jew k..)
Cili kering ikut shukew lew nak letak myk mana..(dikisar)
sedikit jintan manis..jintan putih..(di kisar)
Udang kering 5sudu besar..(di kisar)
megerin 2sudu(di cairkan)
Daun kari 2..3..tangkai..(di kisar)
Garam dan bahan perisa yg di benarkan...;p
Lupa lak..bawang merh 4biji..(dikisar)
OK CARA NAK WAT LAK..
Masukan sume bahan2 tadi..kecuali magejerin..gaul2 hingga sama rata...baru masukan megerin..dan gaul lagi..
Jika perlu tambah kan sedikit air ok..tapi jangan byk..kang jadi lembik..kalau lembik tambah tepung tau..tapi jangan myk sgt nanti keras..dan kalau keras kowg tambah lew air..(amaran kalau asyik tambah tepung dan air..memang tak jadi lah..kah..;p)
Pastu kan..kowg cubit lew sedikit..dan tenyeh2 kat acuan kueh siput..hingga menjadi seperti siput..kalau kowg shukew siput beso..kowg lew beso k..ikut suka hati kowg tau...;p
NI UPER ACUAN DIA..

Dah sume siap..panas kan minyak dan goreng bersama 2..3..tangkai daun kari..bila dah kuning dah mcm masak leh lew angkat..dan dah boleh mum pun...hikhik..senang kan...;p



35 comments:

Pn. Sheila said...

salam singgah n 4lo u... dtg dr log BA.... salam kenal :-)

Run Away said...

thanks...shiela...;d

Hanie_Dew said...

biskut ni tau. selalu kalau raya buat jugak. tapi suke makan je tak suke buat. kehkeh...

Reez Zack said...

lebih mudah lg..angkat telefon...call mak temah sebelah rumah...tempah 2 botol..tunggu...TADAA...siap !!!

Run Away said...

hanie..memang jemu tau kueh ni lau wat...mum jew tak...jemu;p

Run Away said...

wahahahah....reez..mak temah ..kan tak bik tempah dah...koh...;d

myhatiku said...

tau2..suke mkn kuih siput..hee

Anyyss Shuhaimi said...

tak guna siput yg dlm gambar tu kan?? :p

Run Away said...

dap kan myhati.....;d

Run Away said...

anyy...siput tu utk wat goweng tau..kah...;p

Reez Zack said...

lalu ke nak goreng siput tu... wat siput sedut la:D

MamaEma said...

terima kaish datang singgah blog akak ye...selamat berblogging..

memang sedap kuih siput ni..kalau akaklah, akak beli saja..hehehe

ABU said...

oh lama tak tengok siput babi..rindu siput babi..hahahahaha

Run Away said...

rezz...beso ngat tu nak sedit..kah...;d/..sama2 mama ema..thanks ya...;d

Run Away said...

kah...siput tu pun windu kat abu tau....;p

KAIEZU said...

kyana shukew mum siput :p
Wekkk

Run Away said...

caz...dak tecik tak leh mum kueh siput...;p

syrupmasin said...

sedap kueh siput nih :D

Run Away said...

tol tu syrup....hik...;d

KAIEZU said...

Xshukew kueh siput..
Kueh bawang beh ag p0wn :P

Run Away said...

kueh bawang tak shedap lew....;p

H.J said...

apesal taruk gambar siput babeng tu?haha

Run Away said...

kan cute...hj...;p

mynameismy said...

uih... my tak pandai buat ni..-.-'

he is kapten kakak said...

dah lama aku tak observe menatang tu . haha

Reez Zack said...

besar n cute camni la sodap disedut....slurrrpppp...

Run Away said...

wahahahahah...reez...;p

cik aisha said...

dulu masa kecik2 rajin wat kue siput...kue paling mudah dbuat pe..;p

Run Away said...

aha..kalau buat budak2 jew sibuk nal nolong....;d

KAIEZU said...

Kueh bawang is my pabeet ok kyana.. :P wekkkk
Xbeh kueh siput.

Run Away said...

sapa mum kueh bawang..ti tiak bau bawang...kah...;p

KAIEZU said...

Bio lew bau bawang p0wn.
Yg pasti setiap owg adew kegemaran masing2..
Mcm kyana shukew mum siput.. :PPP
Hehe

Run Away said...

tak leh...mum kueh bawang sakit GG kang...;p

KAIEZU said...

Kyana mmg lew sakit gg..
Caz ok jew :)
Biasa lew GG sehat n kuat.
wakaka

Run Away said...

GG palsu memnag kuat pun...;p

Copyright 2011/2012.All Right Reserved By Run Away