Detik waktu terus berjalan Berhias gelap dan terang Suka dan duka Tangis dan tawa Tergores bagai lukisan...Seribu mimpi berjuta sepi Hadir bagai teman sejati Di antara lelahnya jiwa Dalam resah dan air mata Ku persembahkan kepadaMu Yang terindah dalam hidupku...Meski ku rapuh dalam langkah Kadang tak setia kepadaMu Namun cinta dalam jiwa Hanyalah padaMu...Maafkanlah bila hati Tak sempurna mencintaiMu Dalam dada ku harap hanya Dirimu yang bertakhta...Detik waktu terus berlalu Semua berakhir padaMu...♥

My FRIENDS

Monday, September 26, 2011

IKHLAS KE MEMBERI KEMAAFAN

Buat salah senang..mintak maaf susah..Nak memaafkan pula kena mengambik masa..kena tenangkan fikiran dulu..Bila berada dalam situasi fikiran waras..baru boleh tahu..kenapa kita harus maafkan dia..last2 terpaksa maafkan juga..walaupun hati tak ikhlas.....Cara paling mudah untuk memaafkan seseowg adalah dengan berhadapan dengan owg itu..pandang ke muka nyer.. kemudian sebut dengan jelas.."Saya maafkan Awk atas semua perkara lalu.."...buat muka cute..dan say pis..no war...untuk dia..;p......  
(..terasa meroyan melandalah kan..huh....tak nak Sy wat cam gini..huh..)
Sy seowg pemaaf...tapi Sy tak tahu lah ada keikhlaan atau tak dalam hati Sy bila memaafkan seseowg tu..Kalau pasal memaafkan seseowg...Sy memang mudah jew maafkan..Kekadang tu...walau hal tu bukan berlaku kerana Sy..Sy pun boleh memintak maaf pada sesiapa jew...Tapi...adakala nyer..Sy tak ikhlas tau..Bagi Sy..bila Sy maaf kan seseowg dan meminta maaf...hal tu dah setel...dan Sy tak perlu nak tgk muka dia lagi....pelahan..lahan..Sy akan jauh kan diri dari dia...walaupun Sy dah memaafkan nyer..nampak sangat lah mcm tak ikhlas kan..Tapi memang sukar mencari keikhlasan bila kita memaaf kan seseowg...munkin maaf tu hanya dari mulut...tapi dalam hati...masih lagi geram dgn apa yg owg tu buat silap..Kalau kesilapan yg biasa2..memang senang lah..nak memaafkan dgn ikhlas..kalau kesilapan yg benar2 menyentuh hati..memang payah ar...
Kita digalakkan untuk memaafkan semua owg sebelum tidur di malam hari..dan..Adakah kita bermaaf-maafan hanya sekadar adat atau dengan hati yang ikhlas...



45 comments:

Anisa Hang Tuah said...

ikhlas itu sesuatu yg tak perlu ditunjuk

dhiera said...

bila kita maaf kan seseorang, hati kita lebih tenang~

NM02 said...

yakin kita juga manusia yang lemah, juga ada silap dan salah.. insyaAllah... ikhlas tu datang dgn sendiri

L said...

betul.. maafkan jelaaa... itu yg terbaik..

jom kita solat?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/6-jahanam-2.html

Anyyss Shuhaimi said...

nak tunggu gua buat camtu,sampai bila2 gua tak pandang muka dia..uish..susah2

WuMing said...

Tapi kalau tak maafkan orang tuu...

Kadang-kadang orang itu tak rasa apa... Kita pula merana bila terfikir atau terserempak dengan mereka..SAkit hati....

KaK LimAh Si SupiR said...

utk perkara yg remeh temeh, memg kite senang nk maafkan seseorg..sb bg kite, kite akn pikir hal kecik j..small matter..ap laa slh kalo maafkan dye..kann?

utk hal yg perit, memg susah..kdg2, kite spt terpaksa maafkan..tp lmbt laun, dgn sndr ny maaf yg terpaksa itu akn mnjadi ikhlas..cuma yg pnting kesabaran yg tinggi ^_^

Rai said...

bagi saya kita maafkan seseorang tu bukan utk dia..tapi utk diri kita..selagi mana kita tak ikhlas maafkan seseorang..kita akan dibelenggu dengan rasa yg negatif.. benci..menyampah etc.. asyik dok ingat je apa yg dia buat kat kita..hakikatnya..dia entah ingat tah tidak kesalahan dia tu.. so lebih baik cuba ikhlaskan diri.. beri peluang pada diri sendiri utk hidup bahagia.. hihi.. pandai je :P

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

memberi maaf memg susah tpi bila kita btul2 maafkn sesorg 2 insyaAllah kita akn rasa stu kepuasan...:) btw thanks follow blok sy sy dtg follow balik.. nice entry..

sUe UnniE;) said...

iklas ke tak maapkan jer la. sbb kte pun slalu gak wat silap.. smada prasan o tak jer.. huhu

schaze zainn said...

sometimes tepaksa berpura2 even kite dah maafkan org tu =,="

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ai susah nak jd pemaaf ntah la...sebab kalo mulut jer ckp maaf tapy haty kata tidak x guna jugak khen....but sifat pemaaf tue baguih actually

abghani said...

aku mudah maafkan seseorang

Hana Soffelia said...

Hati jadi tenang bila maafkan orang. Tidur pun lena je. ^_^

Din_diet said...

tapi ada jgk orang kata dia tak nak maafkan kita sampai bila-bila....

sengat said...

ha,ah mmg susah nk memaafkan org... lg2 yg bersangkot paut soal maruah.... sama x dgn " kalau kite nak bg kawan kite pinjam duit senang je... tapi bile kite nak mintak bayar semula kite pulak yg segan.... " pelikkan...

Fitri Senin said...

pernah dgr x kisah paku dengan kayu..
kayu ni bila dipaku..kita cabut paku tu yang masih kekal adalah kesan paku pada kayu itu. Tu sebab bila dah buat salah, mcm mana org tu minta maaf, kesan nya masih lagi terasa kan? So cmne?

Asrul "iLham" Sany said...

lebih senang terus memaafkan...

dari simpan lelama..nanti parah...

;D

khairul akmal bin azman said...

jadi pemaaf..x elok simpan dendam lame2..

kura said...

wah. minta maaf minta maaf. heheh

Umie Artoqiemie said...

sorry..


*melatah aku tgok tulisan, besar gila haha

Finaz Jaafar said...

HIHI..nak mncari keikhlasan ni bkn sng..ktalah dah maafkan dia,tbe2 ungkit balik..urmm tu cm xikhlas la kn??huhu

budakijaupendek said...

tak mudah nak memaafkan,
cuma ambil masa.
cara mudah dgn abaikan je.
kesilapan bukan boleh ditarik balik pun (:

Hanie_Dew said...

betul tu. tak guna cakap kita maafkan tapi sebenanya masih berdendam sebab menjauhkan diri dari dia.

memaafkan itu indah sebenarnya.boel ringankan hati kita.

Hanie_Dew said...

oh iya dear, lelaki dia punya ego memang tinggi kan. girl yg jadi mangsa. hikhik statement berat sebelah.

dan google sangat memudahkan keje seharian. =)

yusuflaili said...

salam;
betul kata awak tu senang sekali saya maafkan awak..hanya kita tahu maaf yg kita beri tu iklas atau tidak..
Org hanya akan nampak kita ikhlas atau tidak melalui air muka,mata,bahasa tubuh dan tingkah laku kita saja..walaupun kita menafikanya..

adan said...

bila kita memaafkan dengan ikhlas hati.. x akan ada perasaan dendam lagi..

Faaein Talip Roy said...

selalu nak terai memaafkan sebelum tidur.. tapi asyik tertidur je.. adeh...

Mohd Izzar said...

insyaallah. ikhlas memaafkan orang.

msredcheesecake said...

selagi kita tak memaafkan hati tak kan tenang, biarlah kemarahan tu pergi, tak guna simpan...

zulhilmi.tempoyak said...

hmmm...maapkan sy...

sy tau sy byk slh...
sy au sy kiut dr awk..

plss...

maapkan sy..

huhuhk

M Fizan said...

berilah kemaafan dengan ikhlas....

Edy Zaidi said...

maafkan org dari hati...

kozumi_ro said...

jgn simpan lama2 nnt merana bdan hik5...

ops saya mintak maap terbuat nakal tdi kat blog anda ^ ^

shalina said...

samalah kite ! :)
pemaaf dan mudah memaafkan tapi ingat, depends on kesalahn jugak .kih3

sahromnasrudin said...

kadang2 kita jangan ambil berat sgt sesuatu perkara itu agar fikiran kita tidak mudah terganggu...

Yati said...

Maafkan dan lupakan saje, supaya boleh move on. Tak elok simpan dalam hati. :)

asfira aminuddin said...

bila i memaafkan org lain, i pun tatau hati i rela atau tak. sebab sakit hati kan.

ekabukanmakcikkau. said...

saya maafkan awak,awak maafkan saya eh? ahhh memang tak ahh hahaaa. ada seko jiran aku yg takkan aku maafkan . haha gedik plak.

Saiazuan said...

walaupn dosa dia kat kita besar, walaupn dia x ikhlas mana, maafkn je la.. :)

khairul akmal bin azman said...

maaf maaf maaf!

Jue said...

aku pun snang maafkan org smpi tkena dua kali..pastu mmg serik la weh

IFA Athirah said...

dlm bdn dia ijau sbb dia minum air ijau ye (semut tu)

ctk said...

sy minta maaf. sy thu sy comey...jgn mrh saya k :) (opppsss...perasan sudaaa....abaikan..haha)


memaafkan org ngan iklas memang sush...biarlah..atleast dy x asek2 mintk maaf...lg serabut..haha

Anonymous said...

Broagsgax Anrielelin justaisee [url=http://napechke.com]Senanamaso[/url] RatehaUsmes http://napechke.com

Copyright 2011/2012.All Right Reserved By Run Away