Detik waktu terus berjalan Berhias gelap dan terang Suka dan duka Tangis dan tawa Tergores bagai lukisan...Seribu mimpi berjuta sepi Hadir bagai teman sejati Di antara lelahnya jiwa Dalam resah dan air mata Ku persembahkan kepadaMu Yang terindah dalam hidupku...Meski ku rapuh dalam langkah Kadang tak setia kepadaMu Namun cinta dalam jiwa Hanyalah padaMu...Maafkanlah bila hati Tak sempurna mencintaiMu Dalam dada ku harap hanya Dirimu yang bertakhta...Detik waktu terus berlalu Semua berakhir padaMu...♥

My FRIENDS

Monday, October 10, 2011

MENIPU UTK KEBAIKAN TETAP DI ANGGAP SEOWG 'PENIPU'

Kejujuran di dalam satu hubungan sangatlah penting.Namun munkin sebilangan besar dalam dunia ni..banyak owg menipu..ada yang menipu kerana terpaksa ataupun..hanya untuk kepentingan diri semata-mata..Tapi selalu nyer sesuatu penipuan tu tak kan lama...lambat laun mesti terbongkar juga..dan Sy sebenar nyer....................
dah menipu seseowg selama dua bulan lebih..Sy menipu dia diatas sebab2 tertentu..Tapi tertentu atau tidak memang tak boleh di jadikan alasan..sume owg menipu bersebabkan..
sama ada sebab baik atau buruk jew beza nyer..Sy menipu dia dan terus menipu selama 2 bulan..dan Sy terpaksa menipu dia berulang kali..untuk menutup penipuan yang Sy ciptakan tu..jadi setiap hari lah sy menipu dia..sampai hari ni..dan hari ni Sy dah jelaskan pada nyer..yang Sy dah tipu dia..dan kenapa Sy tipu dia..Tapi reaksi dia..terus diam..munkin dia marah atau munkin dia kecewa..sbb selama ni...memang dia percayakan Sy..dan Sy dapat rasa hubungan Sy dengan dia akan berakhir..Sy memang menyesal sebab tipu dia..kalau Sy beterus terang munkin lebih baik..tapi segalanya dah terlambat..Sepatut nyer Sy kena tahu...disaat kita nak menipu..suatu masa..penipuan kita akan terbongkar..dan kena tanggung resiko nyer..skrg nak tak nak Sy kena menanggung nyer..
Tapi cuba kowg pikir kenapa kekadang nyer kita menipu...jawapan nyer mesti untuk menjaga hati seseowg tu..kita tahu kalau kita tak tipu mesti dia akan marah dan anggap kita tak sayang dia..jadi terpaksa ar...tipu..Jika di pandang dari sudut positif..kita menipu kerana nak menjaga hati seseowg..sudah tentu tidak salahkan..tapi dia mahu ke terima aalsan mcm tu..walaupun kita menipu untuk jaga hati dia..
Apa pun Sy rasa..lebih baik kita jujur dan berterus terang dia..sama ada dia boleh terima atau tak..MAAF SANGAT2 UNTUK DIA..tapi kalau dia maaf kan Sy sekali pun..mesti kepercayaan dia terhadap Sy dah tiada..sekali kita menipu..sampai bila2 owg kan ingat..

44 comments:

ieyza afieyna said...

kadg2 ade gak menipu demi kebaikan..
seteng2 time jgn terlampau jujur sgt dgn bf kite.. so terpksa menipu.. org kata tipu sunat.. hee

abghani said...

terus terang lebih baik dari tipu

Hanis MY said...

Belajar dr kesilapan... Cuba fikir mcm mana/apa yg kita akan buat bila kita berada di tempt dia... hopefully everything will be fine ok...

Kancil 8349 said...

adakalanya menipu untuk kebaikan diri dan orang lain...asalkan ia tidak memudaratkan orang lain....

LiLy @ MumMyQiStInA said...

kejujuran tu mmg pentinglah dlm sesuatu hubungan..tp ada kalanye..kita terpaksa menipu demi sesuatu hal utk kebaikan hubungan kita..tak blh juga terlalu jujur..ni adalah pengalaman sis.. ;)

emy|farid said...

jadikan kesilapan pengajaran :)

SoLy SoLicious said...

kadang, dr 1 penipuan akan terjadi banyak penipuan..

ctk said...

em betul tuh..sekali menipu, selama-lamanya org akan igt...ct pon menipu gk...tp da terbongkar, memang xkan tahan lama..huhuhu..n smpai skrg la dy dok ungkit..hohO

maCy said...

adakalanya, yg kita rasa utk kebaikan, sebenarnya kita yg tidak terlintas dimana keburukan yg akan menimpa akibat penipuan yg satu..

far_east said...

menipu bila keadaan mendesak...demi menyelamatkan sesuatu

mamaNoriz said...

susah nk ckp kan sbb mmg complicated...
kite rasa demi utk kebaikan tpi pihak yg tertipu mesti rasa teraniaya...

eh, akak rasa ada terpost salah komen tadi, sorry yea..delete eh ;)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

sedeynyer kalo ai yg kena tidu sbb ai benci org x jujur even nk jg haty kejujuran adalah kunci setiap hubungan.....semoga kesudahan citer uols ni xberakhir ngan kesedihan yer

bloghok said...

takda apa yang boleh halang kebenaran dari keluar

Fad said...

minta maaf dan cuba tunjukkan yg awk dah berubah...moga diterima..:)

yusuflaili said...

Salam;
menipu utk kebaikan memang tak salah..tapi sampai bila?..walau apa pun kita mesti berterus terang juga akhirnya bila sampai waktu..jgn simpan tipu selama-lamanya tak baik.

siti kektus said...

macam kite. sekali orang buat kite, kite boleh maap kan. nak lupa. take time jugak lah. =_=

siti kektus said...

macam kite. sekali orang buat kite, kite boleh maap kan. nak lupa. take time jugak lah. =_=

Niena Pengembara Ilahi said...

hmm slalu org kata tipu sunat ..

Nadzirah K. said...

sebaiknya elok berterus-terang.sebab,cepat tau lambat nnti orang akan tahu jugak.

ieda said...

ada masa2 nak tipu nie .. tipu risau akan sakit org mendengarnya pun ada jugak ..
hurmmm pandai2lah .. jgn sampai tipu tuu memakan diri ..

Golden Rose said...

jika menipu bleh membawa kebaikan lebih dari keburukan y not

kim heeruul said...

better terus terang...if menipu,buruk padah nye..

aimie amalina said...

hayooooo
sedih je bacee..
emm
semoga die paham kenapa kamu tipu die
tap
semmgnye
biarlah pahit hadapi kenyataan dr kite memberikan die kegembiraan sementara kan...

xpe..next time ingat ye =]

M Fizan said...

bagi saya menipu tetap salah dalam mana-mana keadaan

Lelaki Ini said...

so..
jgnlah menipu dr awal kan?

khairul akmal bin azman said...

kay ok je..
tipu utk kebenaran..

xde hal..

jnji bende kepada kebaikan

Dee said...

jgn menipu..berterus terang lebih baik..

H.J said...

jangan menipu lagi yer..ehehe

Ijah EmoTemo said...

hmm kdg3 menipu utk kebaikan biasanya bila situasi yg tgh buntu tak tahu nk buat mcm mana. tp lg elok if berterus terang :)

KAIEZU said...

^_____^ kyana. Its ok. Yg penting adalah kejujuran. Baik menyesal dulu sebelum menyesal kemudian. Maaf sbb lama xcontect kyana. Caz sbnrnya rindu nak col kyana. Nak dgr suara kyana yg ceria tu.

SweetLikeWhat said...

betul tu dik...tipu sekali sampai bila2 orang tak percaya kat kita lagi..

Little Syrena said...

saya lebih suka berterus-terang dari orang tipu sy...

tp sy faham kekadang 'tipu' tu perlu...

tepuk dada, tanya selera

;D

Afikah Aziz said...

menipu utk kebaikan? ermm buat helah lg sesuai kot sbb xdikira menipu hehe,memandai je ika ni

Iwanski said...

ya!! pembohong...

Gen2Merah said...

kadang2 kita menipu dengan ikhlas supaya jalinan perhubungan itusemakin erat..

namun bila disalahtafsirkan, maka terjadi salah faham.banyakkan bersabar ye...

Atiqah Wadiah said...

kdg2 tipu itu jugak perlu..sy pon penah tipu utk jaga hati seseorg..tp sebaik2 nya kita jujur..sy slalu kena tipu..dh kena tipu,pat bulan br tau kena tipu..tau bkn sbb dia bgtau..tau sbb t'kantoi..sgt sakit bukan? :"(

asfira aminuddin said...

ikut org jugak babe sbb ada org prefer menipu utk kebaikkan. tapi bagi i, utk kebaikkan or not, tetap tak bole menipu. kena selalu berterus terang even kenyataan mmg menyakitkan.

sekali dah menipu, tetap boleh menipu banyak kali.

- zuriey - said...

mmang ada menipu yang digalakkan..kena tanya ustaz untuk lebih lanjut..tukar templte baru ye..hehe

.*.WiE.*. said...

tipu sunattttt... hehe..

Faaein Talip Roy said...

kejujuran tu memang penting sesangat...

Mya said...

kejujuran itu asas paling penting =)

Terbang Bersamaku said...

dalam sesuatu perhubungan tue biarlah jujur, kalau dah tak boleh nk jujur maka hilanglah keprcayaan..jadi cinta tue dah tak bererti bila tiada kejujuran..

KhaiRin said...

ada org penah ckp kt sy, menipu mmg best tp kalu dpt blsn lg best? mmmm mendalam maksud nyer tu

Yati said...

Bercakap benar lah walau pun pahit. Sebab, sebagaimana kita tak suka orang tipu kita, dah tentu orang lain pun tak suka kita tipu dia. :)

Copyright 2011/2012.All Right Reserved By Run Away