Detik waktu terus berjalan Berhias gelap dan terang Suka dan duka Tangis dan tawa Tergores bagai lukisan...Seribu mimpi berjuta sepi Hadir bagai teman sejati Di antara lelahnya jiwa Dalam resah dan air mata Ku persembahkan kepadaMu Yang terindah dalam hidupku...Meski ku rapuh dalam langkah Kadang tak setia kepadaMu Namun cinta dalam jiwa Hanyalah padaMu...Maafkanlah bila hati Tak sempurna mencintaiMu Dalam dada ku harap hanya Dirimu yang bertakhta...Detik waktu terus berlalu Semua berakhir padaMu...♥

My FRIENDS

Wednesday, October 24, 2012

Daging Merah Thai

Selamat pagi..(!)...Kat sini yana nak share dgn korg Daging Merah ala2 mcm masakan thai tu..Anak2 buah yana memang suka daging merah ni..ok..yana bagi tau resepi nya k...;d...
(Untuk 5 orang makan..)
(1)Daging setgh kilo..(Repus sampai empuk..lepas tu potong nipis2)
(2)Sos Tomato..1/2 Cawan
(3)Sos Tiram..4 Camca Besar
(4)Sos Cili..1 1/2 Cawan
(5)Cili Kering..Ikut pedas yang korg nak..(mesin)
(6)Kicap sotong(yang cair tu..sos sotong pun org panggil..)2 Sudu Besar

(7)Bawang Besar..5 biji..(sapa yang suka letak bawang byk tak ada masalah..lagi sedap..;d)
(8)Bawang Putih..4 ulas..(tumbuk lumat)
(9)Daun Sup..2 pokok..
(10)Cili Api..15 biji..(Di ketuk)
(11)Garam/Perisa..(secukup rasa...sebelum letak garam..rasa dulu sbb sos tiram dan sos sotong dah masin)
(12)Minyak..(secukup mana yang korg nak..ada org suka minyak lebih..sbb minyak tu sedap bila mkn dgn nasi...;d)

[Cara-Caranya]
Ok..mula2 Goreng daging dgn bawang putih tadi sampai garing..lepas tu masukan Bawang besar..Cili padi..dan Daun Sup..biar kan dalam 30saat..dan terus masukan..Sos Cili/Tomato/Tiram/Cili Kering/Garam dan bahan Perisa/...Biar kan dia masak sampai naik minyak..(guna kan api yang sederhana..masak jgn terlalu lama)..
Untuk mendapat daging merah yang sedap..Daging mesti dihiris nipis dan di goreng sampai garing..
Ok..dah siap dan boleh di makan..kalau ada telur dadar..memang lagi best ..selamat mencuba...(!)..;d

18 comments:

kura said...

dapnyeeeeeeee!

Rasp said...

makan dgn nasi panas2 sedap nie...

faraherda.razalan said...

Amboi! Pandai dia masak. Heee...t klu ade rezeki dpt lebi hdaging korban, ley bt masak merah ni kan? hehehehe...eii, pasan. Sape ntah nak bg sy daging, kan? Wekkk!

♥ Nana BamBam ♥ said...

sodapp :)

gmbar blur x nmpak sangat dgingnye..huhu

Knor said...

wah..tq bagi idea memasak..sedappnya nampak...:)

faradeeba said...

sedapnye..
msti en suami makin syg ni :))

ieda said...

sedapnyee
mlm2 tgk pic niee terliurrr rasa ;)

lama akk x singgah sini
sihat dik ??

Kancil 8349 said...

bikin lapar plak tengok makanan nie....Selamat hari raya

Ema Blog said...

menyelerakan....tak pernah masak leak cili padi sampai 15 biji..

Ema Blog said...

menyelerakan....tak pernah masak leak cili padi sampai 15 biji..

E'in said...

dapnyeeeeeeeeee

wahida said...

perghhhh...sedapnyaaaaaa....

teha said...

oke , jgn lupe pos utk org dkt sini sikit.. hahaha !

Edy Fee said...

perghh sedapnya ..mai la anta sikit kat org perlis ni

Aishah Jahirah said...

sedapnya yana...blh jadi isteri mithali ni..:)

nurkaloi said...

ok cmburu u pndai masak heheh

Syazana Zainn said...

rajinnya masak2 :D

p/s: dah boleh kawen la ni.hihi

Juliet_iRa~" said...

sedapnyaa hee..

minta resepi tau!

Copyright 2011/2012.All Right Reserved By Run Away